Насловна ТЕМЕ ВОЋЕ Ni rod, ni kvalitet, a cena dobra – šta menjati u sprskom...

Ni rod, ni kvalitet, a cena dobra – šta menjati u sprskom malinarstvu

607
Foto: AdobeStock

Ove  godine jedino je cena bila dobra. Rod i kvalitet maline je podbacio. Situacija u otkupu je raznolika, a nisu zadovoljni ni malinari, ni otkupljivači.

– Ova godina je ekstremna, kao rezultat svih pređašnjih dešavanja. Klimatski uslovi su dodatno pogoršali sve što imamo u našim zasadima maline. Ove godine ćemo biti na daleko manjoj količini nego inače, i nije tu samo problem količina ubrane maline, već i njen kvalitet. Na malinu je uticalo i sunce, odnosno spektar njegovog zračenja što je dovelo do progorevanja lisne mase a s time i plodova, koji su dosta sitni. Krupnoća i organoleptičke osobine nisu ono na šta smo navikli, ali šećera ima dovoljno. To je problem koji će uticati i na sledeću sezonu – rekao je dr Aleksandar Leposavić.

dr Aleksandar Leposavić

– Berba i količina maline je ove godine na 20 posto, što ne odgovara podacima koje je dao Zavod za statistiku, a inače podaci po kojima je 19 hiljada hektara pod malinom nisu tačni. Zasada maline je manje od 8 hiljada hektara i dalje se smanjuju. Ukoliko se ovakva situacija nastavi mi prestajemo da budemo značajni proizvođači u svetu – objasnio je Leposavić, navodeći da je problem uvek cena.

– Ponuđena cena na početku od 300 dinara nije bila realna, a nije realno ni ovo što se sada dešava, naši hladnjačari i proizvođači moraju da nađu model funkcionisanja, sve što se do sada dešavalo nije dobro. Pojedinci koji se najviše eksponiraju godinama stvaraju probleme i stvaraju pogrešnu i lažnu sliku o našem malinarstvu. Problemi u malinarstvu su se nagomilali zbog nekompetentnih stručnjaka, zbog neodgovarajućeg sastava proizvođača i otkupljivača. To ne sme tako da se radi, ukoliko želimo da se bavimo proizvodnjom maline moraćemo mnogo toga da promenimo. Nije u pitanju samo sadni materijal, već i poznavanje tržišta u čemu otkupljivači prave najveće greške, nudeći ili previsoke ili preniske cene. To se desilo 2022. godine i mora se raditi na marketingu jer smo mi standard za kvalitet u svetu i mora se raditi da tako ostane – rekao je doktor Aleksandar Leposavić iz Instituta za voćarstvo u Čačku.