Насловна ВЕСТИ1 Kampanja „Mislim na nas – kupujem organsko“

Kampanja „Mislim na nas – kupujem organsko“

163

U Privrednoj komori Vojvodine svečano je predstavljena promotivna kampanja organske proizvodnje čiji naziv je „Mislim na nas – kupujem organsko“. 

-Kampanji nismo slučajno dali ovaj naziv jer jednostavno svi trebamo više da mislimo jedni na druge, svi trebamo više da brinemo o našem okruženju i samim tim da brinemo o budućnosti naše planete. To bi poruka naše kampanje. Cilj nam je da neke ljude podsetimo, a neke da naučimo šta je zaista autentičan organski sertifikovani proizvod, da im skrenemo pažnju na sve koristi koje potrošnja organskih proizvoda donosi. Tu ne mislim samo na činjenicu da su ovi proizvodi zdraviji, da poboljšavaju našu celokupnu kondiciju, vitalnost i zdravlje već da je organska proizvodnja bitan činilac kako u samom očuvanju životne sredine, tako i u unapređenju svih životnih resusa koji, rekla je  Ivana Simić, iz Nacionalne asocijacije Serbia Organica.

Ona je naglasila da je zbog toga ova asocijacija odabrala nekoliko organskih proizvođača u Srbiji koji su ambasadori kampanje i koji će je na najbolji način približiti kupcima. Jedno je kada se o nečemu priča, a drugo kada između proizvođača i kupaca postoje direktni kontakti, kada proizvođači pokažu kako proizvode organsku hranu.

Autohtone sorte i rase sve prisutnije

Na pitanje da li su promocije organskih proizvoda koje su održavane po marketima u Srbiji pokazale rezultate Simićeva je odgovorila da se najveći napredak vidi u povećanoj potražnji organskih proizvoda.

-Ljudi još uvek ne mogu da razlikuju šta je organski, a šta domaći proizvod, ali pomaka ima. To je proces koji ni u jednoj državi ne može da bude brz, pa tako ni kod nas. Svest ljudi se ipak razvija u pozitivnom smeru, a i neka globalna dešavanja su nas podstakla da shvatimo koliko je hrana zaista bitna, rekla je ona i dodala da klimatske promene sve više utiču na celokupnu poljoprivredu.

Ono što je dobro u organskoj proizvodnji u odnosu na konvencionalnu je da organski proizvođači sve više koriste autohtone sorte u biljnoj proizvodnji  i rase životinja, a one su mnogo adaptivnije na sve biotske i abiotske faktore. Osnova organske proizvodnje jesu i tek će biti baze semena autohtonih sorata i rasa.

Značajna je uloga medija u promociji organske hrane

-Ideja ove kampanje je da opštu populaciju upoznamo sa tim šta je organska proizvodnja, zbog čega ona postoji, zašto je važna za nas i da povežemo proizvođače i potrošače koji bi trebali da čine jednu porodicu i poenta slogana „Mislim na nas“ je mislim na zajednicu kojoj svi pripadamo. Ovaj sektor ima stabilan rast poslednjih godina ali je činjenica da smo još uvek ispod evropskog proseka i da nam je potrebna dodatna pomoć, rekao je Veljko Jovanović, savetnik predsednika Privredne komore Srbije.

Dodao je i da je u ovom trenutku veoma važna pomoć medija koji bi trebali da prepoznaju organske proizvođače i da pričama o njima pomognu i PKS da ih podrži zbog čega se ova institucija i pridružila kapmanji. Inače, izvoz organskih proizvoda je stabilan ali još uvek se manje više radi o malim brojevima.

-Onog momenta kada budemo prešli brojku od 100 miliona tada ćemo moći da kažemo da smo napravili neke rezultate. Takođe, uspeh će biti  kada sa površinama pod organskom proizvodnjom uspemo da stignemo evropske proseke, a sada sa 23.000 hektara smo ispod njih. Ipak, struktura je za ovako malu proizvodnju relativno zadovoljavajuća jer imamo sve više voćara, pojavljuju se i stočari koji razvijaju svoju proizvodnju pa u narednom periodu možemo da očekujemo poboljšanje, pogotovo uz ovakve kampanje, kazao je Jovanović.

Najviše nedostaju prerađivački kapaciteti

On je podsetio i na dobro poznatu činjenicu o ponudi i potražnji, odnosno da kada tržište počne nešto više da traži onda se to više i proizvodi. Od PKS organski proizvođači mogu da računaju na pomoć u umrežavanju, da se čuje njihov glas i da komora apeluje na institucije poput ministarstava kako bi ona svoje politike prilagodile potrebama proizvođača. Važna je podrška koja postoji na nacionalnom nivou tako da većina organskih proizvođača koristi subvencije Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede ali i lokalnih samouprava. Jovanović kaže da su ovi proizvođači aktivniji od konvencionalnih u tumačenju propisa, razumevanju trendova i od njih se može očekivati da postanu motor razvoja ruranih sredina.

-U organskom sektoru sada najviše fale preradni kapaciteti. Uglavnom se priča o primarnoj proizvodnji iz koje plodovi odlaze u inostranstvo, a najviše bi voleli da vidimo da se to menja i da budemo zemlja koja će više prerađivati poljoprivredne proizvode, a to isto važi i za druge sektore. Primera radi, zamrznuto voće je gotov proizvod, mala pakovanja su takođe gotov proizvod i to je ozbiljan prerađivački lanac. A to je jedan od zdravijih sektora u voćarstvu, tako da su pomaci primetni, zaključio je Jovanović.

Porodična Bio farma „Šokšić“ dugi niz godina na svom poljoprivrednom gazdinstvu u Tarašu kraj Zrenjanina po organskim principima proizvodi povrće. Gordana Šokšić je rekla da svaka priča na temu organske poljoprivrede pomaže proizvođačima.

-Ovo je posebno značajno jer imam utisak da u poslednjem periodu organska proizvodnja, prodaja i uključivanje novih proizvođača stagniraju. Ovakve promocije trebale bi da budu podstrek poljoprivrednicima da se uključe u organsku proizvodnju, a kupci, koji su uvek promenljiva kategorija,  da se podsete na benefite konzumiranja ovako proizvedene hrane, rekla je Šokšićeva.

One smatra da je kovid uticao na stagnaciju, kao i da su organski proizvođači mogli bolje da ukazuju na značaj konzumiranja organske hrane u jačanju imuniteta ljudskog organizma.  

Promovisanje organskog razvoja jača održivi ekonomski razvoj

-Naša misija je da podstaknemo Srbe da učestvuju u kampanji „Mislim na nas“ kako bi ona bila uspešna, kako bi Srbija mogla da proizvodi više organskih i kvalitetnijih proizvoda, da postane konkurentnija na organskim tržištima kako u Srbiji tako i šire i da tako olakšamo pristup visokokvalitetnim, zdravim, hranljivim, bezbednim i ukusnim proizvodima. Naše lokalno istraživanje ukazuje na sve veću potražnju u Srbiji za visokokvalitetnim i bezbednim proizvodima. Organski uzgoj i proizvodnja jedan je od najboljih načina da se zadovolji ova potražnja jer znači da se proizvodi uzgajaju u skladu sa prirodom. Promovisanje organskog razvoja za domaća i izvozna tržišta će ojačati održivi ekonomski razvoj u Srbiji, povećati mogućnosti zapošljavanja u ruralnim područjima, imati direktan uticaj na život na selu, kao i na zdravlje ljudi koji žive u Srbiji, poručila je Niv Holand-Eso viši menadžer za komunikacije u IFOAM-u (međunarodno udruženje za organsku proizvodnju).

Kampanja „Mislim na nas -kupujem organsko“  deo je projekta Organic Trade for Development in Eastern Europe (OT4D) koji podržava Državni sekretarijat za ekonomske poslove Švajcarske (SECO), a sprovode IFOAM (Međunarodno udruženje za organsku proizvodnju), Helvetas (švajcarska agencija za međunarodnu saradnju) i FiBL (švajcarski Istraživački institut za organsku poljoprivredu). Kampanja se implementira u Srbiji, Albaniji i Ukrajini. Nacionalna asocijacija za razvoj organske proizvodnje  Serbia  Organika je partner u realizaciji aktivnosti u Srbiji. Cilj ovog projekta je pospešivanje izvoza organskih proizvoda kao i promocija i povećanje potražnje za domaćim organskim proizvodima.

Tekst i foto: Jasna Bajšanski