Насловна ТЕМЕ ЗДРАВА ХРАНА ПИРИНЧАНО БРАШНО СЕ ЛАКО ВАРИ: Благодет без глутена

ПИРИНЧАНО БРАШНО СЕ ЛАКО ВАРИ: Благодет без глутена

67

Текст и фото: Биљана Ненковић

Не мора само болест да буде раскрсница на којој ћете одабрати другачију и здравију храну, која више прија организму. Најбоље би било користити је док није касно. Данас, више него икад, људи трагају за алтернативним начинима исхране, који су до пре неколико деценија били у запећку, иако су поједине намирнице храниле и стварале далеке и старе цивилизације. Прво место на листи, одакле скоро сви почињу другачију исхрану, јесу безглутенска брашна.

Једна од популарнијих безглутенских житарица свакако је пиринач и брашно од њега. Оно је идеална замена за пшенично, а нарочито се препоручује особама које су интолерантне на глутен. Међутим, не мора само та чињеница да буде пресудна. Пиринчано брашно је благодет за систем за варење, за особе које болују од дијабетеса, које су гојазне или само желе да се осећају здравије и енергичније.

Направите га у својој кухињи

Пиринчано брашно се лако вари, те производи од њега неће тешко пасти у желудац и цео дигестивни тракт. Убрзава метаболизам и помаже да се из организма избаве нагомилани токсини и масноће. За оне који не желе да у потпуности промене начин исхране, довољно је и два пута недељно направити неко укусно пециво од пиринчаног брашна. Има неутралан укус, тако да је погодно и за слана и за слатка пецива и хлеб.

Пиринчано брашно има потпуно белу боју, или благо беж, ако је од интегралног зрна. Добија се од зрна пиринча, која се већ од давнина користе у исхрани. Већ знамо да се пиринач гаји у Кини, Јапану, Индији, Пакистану, Индонезији, Вијетнаму, Багладешу, Филипинима, али и у Француској, Шпанији, Италији, Грчкој.

Брашно је богато минералима и витаминима. Показало се да садржи засићене, мононезасићене и полинезасићене масти, шећере, влакна, беланчевине и воду. Такође обилује калцијумом, гвожђем, фосфором, магнезијумом, цинком, селеном, бакром и манганом. У састав пиринчаног брашна улазе и важне аминокиселине, као што су аланин, аргинин, валин, аспаргинска и глутаминска киселина, лизин, пролин. Извор је витамина Б1, Б2, Б3, Б4, Б5 и витамина Е.

Добија се када се зрна пиринча добро самељу, до структуре праха. Ова веома корисна намирница може се произвести и у кућним условима, ако имате блендер или мултипрактик. Квалитетно пиринчано брашно се углавном добија од полираног пиринча. Захваљујући њему ћете добити фин прах, који је одличан за најфинија јела. Брашно од интегралног зрна подједнако је пожељно и за нијансу богатијег укуса од белог.

За пецива и слаткише, чорбе, каше, сосове

Велики избор пиринчаног брашна може се наћи у продавницама здраве хране. Чува се на исти начин као и остале врсте брашна, на хладном месту и далеко од директне сунчеве светлости. Може се чувати и у добро затвореној стакленој тегли. Пиринчано брашно користи се самостално, и у комбинацији са другим брашнима.

Приликом припреме треба имати у виду неколико важних карактеристика овог брашна. Упија већу количину влаге. Такође, биће вам потребно више јаја, него са пшеничним брашном. Поред тога, пецива се пеку на нижој температури, а самим тим њихово печење траје дуже, али имају хрскавију корицу и лакша су од других врста теста. Пиринчано брашно може да се меша да другим врстама безглутенског брашна, попут оног од леблебија, проса или хељде. За ваздушаста теста најбоље је употребљавати прашак за пециво, соду бикарбону, киселу воду или кисело млеко. За особе које не поднсое лактозу препоручује се кокосово или бадемово млеко. Осим што се користи за прављење намирница, пиринчано брашно користи се и за прављење сосова и каша. Додаје се чорбама и супама. У азијским кухињама служи за прављење најразличитијих слаткиша и у прављењу каша за бебе.

За здравију исхрану један од најважнијих корака је научити како савладати безглутенска брашна. Међутим, и поред разних савета и текстова, најбоље је да их „осетите“. Теорија да се кроз праксу најбоље учи је у потпуности тачна када су безглутенска брашна у питању, а међу њима и пиринчано.

Хлеб од пиринчаног брашна

Потребно:

500г пиринчаног брашна

  2 кашичице соли

  1 кашичица шећера

  коцкица квасца

  300мл топле воде

  семенке сусама

  сункорета

  лана по жељи

Растопити квасац и шећер, па додати у брашно помешано са сољу и семенкама. Овако добијено тесто по структури подсећа на влажан песак и не лепи се за ивице посуде. Али, не брините. Пребаците га у тепсију подмазану маслиновим уљем да остоји 15 минута. Пеците га у рерни на 200 степени око пола сата. Корица ће фино поруменети, али ће хлеб бити бео, ако је од белог пиринчаног брашна. Извадите га из тепсије кад се мало прохлади. Можда ће се мало мрвити, али, то је сасвим у реду, јер је укусан и здрав.

Домаће палачинке

Потребно:

1 шоља пиринчаног брашна

  1 шоља хељдиног брашна

  1 јаје

  1 кашичица фруктозе

  1 шоља биљног млека

  2 шоље воде

  1 кашика уља

  пола кашичице соде бикарбоне

  цимета по укусу

Све састојке помешајте као и за обичне палачинке док не добијете смесу без грудвица, пржите их и филујте неким здравим, сласним намазом. Ако изоставите фруктозу или шећер, могу да се мажу с ајваром на који је додато пржено јаје на око. Такве су идеалне за доручак или вечеру.

Америчке палачинке

2 јајета

  200г киселог млека или киселе воде

  пола шоље пиринчаног брашна (по жељи може пола кокосовог брашна)

  прстохват соде бикарбоне

  кокосово уље

Умутити јаја и кисело млеко, додати остале састојке и пећи дебље, такозване америчке палачинке, на неколико капи кокосовог уља. За овај рецепт је потребно вежбање, док не погодите праву густину смесе. Знајте да пиринчано брашно упија више влаге.

Ко може да једе шећер, може да га стави у смесу, а ко не сме, довољна је кашичица меда и екстракт ваниле. За прелив може да се користи сезонско воће које је кратко кувано с врло мало воде. Довољно је да воће отпусти сокове. Тако се добија потпуно здрава посластица без глутена и шећера.

Мафини

1 шоља интегралног пиринчаног брашна

 1 шоља брашна од леблебија или проса

 пола шоље хељдиног брашна

 1-2 кашике млевеног лана

 со, кисело млеко и кисела вода (отприлике по једна чаша)

 кашичица соде бикарбоне

 семенке по жељи

Све састојке помешати до густине када их можете малом кутлачом сипати у модле. И за овај рецепт је потребно вежбање, док не стекнете осећај када је смеса довољно густа. Једина напомена је да брашно од проса помало горчи, те ако не волите тај укус, изоставите га и додајте више неког другог. Пеците уобичајено у рерни, као и друге мафине.