Насловна САВЕТИ RAZVOJNA AGENCIJA VOJVODINE: Naši voćari na Berlinskom sajmu

RAZVOJNA AGENCIJA VOJVODINE: Naši voćari na Berlinskom sajmu

357

Razvojna agencija Vojvodine (RAV) osnovana je pod okriljem Pokrajinske vlade, s ciljem da pruža podršku sprovođenju razvojne, poljoprivredne i politike ruralnog razvoja Vojvodine. Direktor Agencije Nikola Žeželj kaže za „Dobro jutro“ kako je jedan od načina na koji pokušavaju da pomognu poljoprivrednim proizvođačima da ih vode na sajmove u inostranstvu, kako bi njihovi proizvodi stigli i na strana tržišta.

– Razvojna agencija Vojvodine omogućuje poljoprivrednim proizvođačima iz Vojvodine da posete međunarodne sajmove, na kojima mogu da sklope i vredne međunarodne ugovore. U toku su pripreme za odlazak na sajam Frut logistika u Berlinu, u februaru, gde po treći put vodimo naše poljoprivrednike. Tu idu proizvođači svežeg i smrznutog voća i povrća. Prethodnih godina vodili smo i zadruge, Zelenu baštu, razne vrste proizvođača i većina je uspela da sklopi ugovore. Vodili smo 15 kompanija, više od polovine je uspevalo da napravi neki ugovor – navodi Žeželj. – RAV ne sarađuje sa gazdinstvima, nego sa onima koji su spremni da rade intenzivnije kulture i da ih izvoze, ili sa onima koji bave preradom.

Veza s trgovinskim lancima

– Obezbeđen im je besplatan izlagački prostor u okviru zajedničkog štanda, imaju brošuru u kojoj su navedeni osnovni podaci o njima i za svakog proizvođača obezbeđujemo promo-film. To je za njih gotova reklama koju mogu i kasnije da koriste. Sajam u Berlinu se održava u februaru i u toku su pripreme za odlazak. Među izlagačima iz Vojvodine su i oni koji otkupljuju poljoprivredne proizvode, smrzavaju ih, seku i pakuju, koji se bave preradom poljoprivrednih proizvoda, objasnio nam je Žeželj.

RAV pomaže poljoprivrednicima i u proboju na domaće tržište i stizanju do velikih trgovinskih lanaca, što je proizvođačima veoma značajno, jer im obezbeđuje plasman. To čine kroz organizovanje Dana dobavljača, dva puta godišnje. Jednom je tema automobilska industrija, a druga tema je poljoprivredna proizvodnja i prehrambena industrija. Tu pokušavaju da domaće proizvođače svežeg voća i povrća i prerađevina povežu s velikim trgovinskim lancima.

Koliko je to za njih važno rekao je jedan od proizvođača: kada sami ugovaraju sastanke s nekom velikom kompanijom, time što su dobili pravo na sastanak, ta velika kompanija smatra da im je učinila veliku uslugu. Tako u startu nemaju ravnopravne pregovaračke pozicije, već su u podređenom položaju u odnosu na tu kompaniju. Međutim, kada to organizuje Agencija kao državna institucija, onda su oni ravnopravni partneri na tom sastanku.

Virtuelni dani dobavljača

– Susreti su organizovani u jednom danu, tako da svaki učesnik ima mogućnost da se predstavi. Svi koji se prijave, traže da imaju sastanke sa 10 različitih kompanija, a neki imaju i po 20 ili 30 sastanaka. Imaju 10 minuta da razmene informacije i vizit karte, to su B2B sastanci. Do sada smo u proseku na Danima dobavljača imali oko 150 do 200 učesnika iz 80 do 100 privrednih subjekata i više od 500 B2B sastanaka po događaju. Pitamo ih da li su zadovoljni i šta treba da napravimo za naredne sastanke, ali ne pitamo da li su i koliko vredne ugovore sklopili. Nekada se i sami proizvođači između sebe povežu na tim sastancima – napominje direktor Razvojne agencije Vojvodine.

Takve sastanke su radili sve do 2020. godine, kada je sve prekinuto iz poznatih epidemijskih razloga. Tu godinu su preskočili, a u 2021. su od marta krenuli B2B sastanke preko Zum aplikacije.

– Radili smo za „Lidl“, ali za Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu, odnosno lance „Voli“ i „Bingo“ i takve sastanke smo imali u maju i junu za dobavljače iz Srbije i regiona. Organizovali smo četiri virtuelna dana dobavljača – dodaje Žeželj.

Sajmovi na koje vodi RAV rezultat su sporazuma koji je sklopila Pokrajinska vlada s osam lokalnih samouprava o zajedničkom nastupu na sajmovima u inostranstvu. Uslov da učestvuju na sajmovima jeste da proizvođači budu dovoljno veliki, kako bi njihova proizvodnja mogla da zadovolji potrebe za izvoz, da im potencijali i kapaciteti budu dobri i da imaju dobar kvalitet, a najčešće to jeste tako, i to su kompanije koje su prepoznate kod nas.

Organski proizvođači u Milanu

Nesporno je da su poljoprivrednicima značajni ovakvi događaji, jer je svako dešavanje sve brojnije i očigledno da vide korist u tome. Kako više od polovine kompanija na sajmovima naprave ugovore s kupcima, jasno je da postoji i spremnost tržišta da reaguje na njih, a i da oni imaju šta da ponude, istakao je takođe direktor Žeželj.

U aprilu je sajam vina i žestokih pića u Veroni „Vin Itali“ i plan je da na njega ide osam kompanija, i to pet vinara i tri proizvođača rakije.

Na sajam Tuto fud u Milanu, u oktobru, Razvojna agencija Vojvodine je vodila organske proizvođače i bilo je šest kompanija organske proizvodnje i premijum proizvoda.

– Prvi put smo išli na taj sajam. Za naše organske proizvođače ima mesta na inostranom tržištu i pitanje je samo da li imaju dovoljno proizvoda da isporuče. Na tom sajmu nisu bili samo poslovni partneri, nego i posetioci i bili su zainteresovani za naše proizvode, ali se postavilo pitanje kako mali proizvođač može preko interneta da ponudi proizvode, u inostranstvo, te bi neke kompanije iz Italije i Slovenije mogle da budu zastupnici našim ljudima. Teško će neko slati u inostranstvo dve teglice svog proizvoda i zato su potrebni zastupnici – kaže Nikola Žeželj.

Novi konkurs za zadruge

RAV sarađuje s Pokrajinskim sekretarijatom za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo i zajedno su videli kako su zadruge donekle uskraćene za podršku.

– Stoga smo zajednički pozvali zadruge da sufinansiramo kupovinu nove opreme za „preciznu poljoprivredu“, ali i za nabavku nove tehnologije za sadnju, za bolje praćenje ploda, nabavku pakerice, ambalaže i druge opreme koja bi podigla vrednost njihovom proizvodu. Tokom 2019. Podelili smo 50 miliona dinara za 13 zadruga po tom osnovu. Ideja je bila da ponovimo konkurs, ali 2020. to nije ostvareno, a u 2021. je novac dat proizvođačima za kupovinu nove opreme, ali ne za zadruge. Ideja je da za 2022. godinu ponovo bude konkurs za zadruge, jer je bio dobar i pokazao je konkretnu korist – istakao je Žeželj.

Ugovori s ruskim kupcima

– Neke proizvođače vodili smo i u Rusiju, u Moskvu, na Vorld fud, u septembru 2019. Godine. Tamo su išli i proizvođači, i zemljoradničke zadruge. Rusija je veliko tržište i četiri firme su tamo uspele da naprave ugovore – napomenuo je Žeželj.