Frug je mlada vinarija, koja trenutno ima osam vina na tržištu – grašac, sovinjon blan, svež i barikirani šardone, roze, pino noar, kuve iz osnovne linije i siraz signum. U najavi su još dve etikete iz signum linije koje su flaširane pre izvesnog vremena i odležavaće u boci minimum šest meseci pre izlaska na tržište. Reč je o signum ili premijum kuveu koji dolazi iz Hopova i odležao je godinu i po u bariku i pola godine u bačvi, a sada ga čeka još šest meseci u boci, i kaberne sovinjonu iz 2021. koji je takođe prošao sazrevanje u drvenim buradima i sada odležava u butelji.
Grašac u „Frugu“ zauzima posebno mesto. Toliko je omiljena sorta da tim predvođen Jelenom Koković neprestano ispituje njegove mogućnosti i trudi se da svake godine nešto novo od njega podari potrošačima.

– Pošto smo videli kako nam lepo ide svež grašac, odlučili smo da načinimo izazovan korak i probamo da proizvedemo penušac od njega klasičnom i proseko metodom – objašnjava Jelena. – Na odležavanju nam je penušavo vino proizvedeno klasičnom metodom iz 2023. koje godinu i po do dve treba da odležava na talogu pre nego ga pripremimo za tržište. Ponovili smo postupak i sa berbom 2024. Nju čeka sekundarna fermentacija u boci, a u proizvodnji nam je i proseko čija se sekundarna femrentacija odvija u tanku. „Igramo“ se dosta s tom sortom i mislimo da ima veliki potencijal te da se polako vraća na mesto koje zaslužuje posle epohe masovnih vina i filozofije da u vinogradu imate što viši prinos. Dosta toga se promenilo u odnosu na to vreme. Drugačiji je način vinogradarenja i tehnologija je omogućila potpuno novi pristup u odnosu na ono kako se nekada radilo. Stoga mislim da uspevamo da izvučemo novi moderan stil grašca. Prošle godine smo još 2,2 hektara grašca podigli na Dobrilovcu, a ove ćemo zasad tom sortom proširiti za pet hektara, uglavnom na Dobrilovcu i na jednoj maloj površini na Banstolu. Jedan deo će biti za penušavce, jer smatram da njihovo vreme tek dolazi. To je dosta izazovna proizvodnja. Vinograd treba tome da se prilagodi kako bi mogao da da grožđe za tu vrstu vina. Stalno tražimo neke nove izazove, to nas pokreće, a u isto vreme osluškujemo tržište kako reaguje na vina i šta je to što se traži. Ne robujemo slepo trendovima, sledimo našu filozofiju kako to sve treba da izgleda.

„Frug“ za sada poseduje 32 hektara pod lozom, ove godine sadi još 5, a krajnji cilj je 50. To je količina za koju Jelena kaže da je moguće kontrolisati i postići kvalitet.
– Tržište nas prepoznaje kao nešto novo i inovativno. Trenutno smo najveći proizvođači u Sremskim Karlovcima. Pošto nismo vinarija s porodičnom tradicijom, nama je inovacija, primena nove tehnologije i znanja uz poštovanje tradicije i mesta gde se nalazimo, ideja vodilja i uspeli smo uz entuzijazam koji mlada ekipa ima, da nas tako vinska publika i doživi. Da bismo došli do kupaca gledamo da ostvarimo kontakt „jedan na jedan“ iako imamo saradnju sa distributerima. Vino prodaje kvalitet, ali i emocija koju doživite. Trudimo se da stignemo na sve sajmove i salone vina. Vajn barovi, vinoteke i restorani u Beogoradu, Novom Sadu i Zlatiboru su za sada najzastupljeniji kao prodajna mesta. Vinski turizam kao vid prezentacije jeste budućnost za sve vinare. I nama je to u fokusu – zaključuje enolog Jelena Koković.
Piše: Zorica Milosavljević