Насловна ТЕМЕ ЖИВОТ Moravski market – skup lokalnih proizvoda Šumadije

Moravski market – skup lokalnih proizvoda Šumadije

311

Od ulaska u kombi u Srbiji, pa celim putem do Slovenije i po Sloveniji, najzanimljiviji sagovornik bio mi je Cane Jovanović iz Zablaća. Stalno nasmejan, raspoložen, stalno u nekim svojim pričama, a imao ih je hvala bogu puno. I stalno u nekim kružnim tokovima nesnađen, jer ga je suvozač pogrešno navodio, a nas terao na smeh.

  • Cane opet kružni tok, idi ko oni u Užicu, po sred njega – dobacujem mu iza leđa, dok njega hladan znoj obliva jer nije profesionalni vozač, a vozilo iznajmljeno.
  • Ma čekaj, pusti kružni tok, da ti pričam o Moravskom marketu –  uporan je, kao da mu je dete rođeno u pitanju. Mada, može se i reći da je tako. Cane je bio najuporniji da se market osnuje. A u tom Moravskom marketu nema čega nema, od igle do lokomotive, sve iz udruženih sela Šumadije.
  • To je prodavnica nastala pre dve ipo godine, preko projekta Europlus, gde su se udružili lokalni mali proizvođači Čačka, Milanovca i Lučana. Trenutno u Moravskom marketu ima 52 dobavljača, prerađivača, poljoprivredna gazdinstva sa preko 400 artikala – i mogu vam reći, on tako lepo priča o njima, da im bolji PR ne treba.
  • Okupili smo se na jednom mestu da bismo imali što širu ponudu, tu su i proizvođači hrane i proizvođači suvenira, sve što vredne ruke naprave. Trenutno potrošači mogu da kupuju u Čačku u makretu na licu mesta ili da poruče onlajn – priča začuđujuće sporo i tiho, kako tih dana na njega nisam navikla, jer je u svemu, pa i u jačini zvuka bio prvi. Al, ipak je ovo priča o njegovom čedu. A zašto su proizvodi drugačiji, kaže rađeni su da bi se razvijala lokalna zajednica.
  • Kupovinom lokalnih proizvoda razvija se lokalna zajednica, imamo najkraći mogući put od proizvođača do potrošača. Cene su niže, opstaju lokalni proizvođači, popunjavaju radna mesta, pravi održiva celina, a i proizvodi su svi sa tih prostora – kaže Cane, naglašavajući da su sirovine lokalne, a za neke veće količine vrše nabavku u Vojvodini.
  • Tamo su veći zasadi, prvenstveno za papriku, a voće je sa naših terena, šljiva, kajsija, jagoda, višnja. Hrana je zdrava i kontrolisana – a pravi se u velikim količinama na niskim temperaturama.
  • Proizvodnja u otvorenim sudovima, šerpama ili duplikatorima, radi se na temperaturama od preko 80 stepeni. Tu sagorevaju hranljive materije, mirisi se gube, a mi radimo a vakuum uparivačima na 54 stepena, na maksimalno niskoj temperaturi koja je neophodna da se ukuva džem, marmelada, sok. Ne gube se hranljivi sastojci i mirisi, što je neophodno za zdrav proizvod – svi proizvodi, kako Cane  navodi, idu u staklo.
  • Pakuje se u staklenu ambalažu, radi pasterizacija i nisu potrebni nikakvi konzervansi i natrijum sorbati da bi ih održalo. Rok upotrebe je dve godine, bez problema – gleda me direkt u oči dok priča, kao da želi da me ubedi u nešto u šta sam već poverovala.
  • U marketu imamo i meso od moravke koje se uzgaja na planini Jelici, ona se vratila na naše prostore – zadovoljan je tom činjenicom, a i da od nje u marketu  prodaju odlične mesne proizvode. Ono na šta je, možda, najponosniji su dva dobavljača vina i obnova vinograda pod Jelicom, nekada poznatom  vinogradaskom kraju. Sve u svemu, Moravski market je pun lokalnih domaćih proizvoda, Cane odličan promoter, a o ukusima ćemo tek komentarisati.

Tekst: Zorica Dragojević

Foto: Moravski market