Насловна ТЕМЕ ВОЋЕ Škola rezidbe za inženjere voćarstva

Škola rezidbe za inženjere voćarstva

470

Departman za voćarstvo, vinogradarstvo, hortikulturu i pejzažnu arhitekturu Poljoprivrednog fakulteta u Novom Sadu, u okviru studijskog programa Voćarstvo i vinogradarstvo, organizuje praktičnu nastavu studenata. Osnova za obrazovni i naučno-istraživački rad jesu ogledna polja Departmana. Ogledno dobro za voćarstvo i vinogradarstvo danas se prostire na 80 hektara, na tri lokacije.

Piše: dr Biserka Milić, vanr. prof.

Na Rimskim šančevima (30 ha) odvija se rasadnička proizvodnja, naučni rad i praktična obuka studenata iz oblasti voćarstva, u Sremskim Karlovcima (30 ha) naučni rad i praktična obuka studenata iz oblasti vinogradarstva, dok se na Gladnošu (20 ha) proizvode oblačinske višnje (na 12 ha) i ratarske kulture. Pored toga se, kao vid terenske nastave, organizuju posete individualnim proizvođačima voća i kompanijama na čijim se posedima obavljaju najsavremeniji vidovi voćarske proizvodnje, skladištenja i prerade.

Važan deo voćarske prizvodnje je zimska rezidba, pa joj se i u nastavi posvećuje velika pažnja. Studenti druge, treće i četvrte godine učestvovali su u rezidbi jabuke, šljive, kajsije, trešnje i višnje. Reč je o rezidbi radi formiranja uzgojnog oblika u mladim zasadima, ali i kod stabala u punom rodu, uvažavajući specifičnosti voćne vrste, sorte i sistema gajenja. Učestvovali su u formiranju uzgojnog oblika stabala višnje za ručnu berbu, za berbu tresačem i kombajnom. Kineska izreka kaže “ono što čujete zaboravite, ono što vidite pamtite, a ono što uradite znate”. Zadovoljstvo se videlo na licima mladih ljudi, ali i na licima njihovih profesora, dok su na oglednim plantažama utvrđivali znanje. Ovim putem prenosimo utiske studenata o ovoj praktičnoj nastavi i njihove izjave.

Hana-Ingrid Farkaš, IV godina:

– U toku studiranja prošla sam kroz aktivno učenje, druženje, a kao posebno zadovoljstvo bih izdvojila mogućnost da stičem znanja kroz praktični rad. Profesori su nesebično delili znanje, kako u učionicama, tako i na terenu. Zahvaljujući oglednim poljima u okviru fakulteta, susrela sam se s operacijama u voćnjaku i upijala praktična znanja koja će mi biti neophodna u budućem poslu inženjera voćarstva. Departman za voćarstvo, vinogradarstvo, hortikulturu i pejzažnu arhitekturu je dobar početak za napredak i usavršavanje u voćarstvu.

Kristina Pfajfer, III godina:

– Kao neko ko se pre fakulteta nikada nije bavio poljoprivredom, mogu da kažem da sam dosta naučila za ove tri godine studiranja. Mom znanju, u najvećoj meri, doprinela je praktična nastava, koja je na dobar i kvalitetan način organizovana od strane naših profesora voćarstva, od kojih smo naučili sve o rezidbi, kao i o drugim operacijama koje se obavljaju u voćnjaku. Zahvalna sam svim profesorima sa Departmana za voćarstvo i vinogradarstvo.

Tamara Simić, IV godina:

-U voćarstvu, kao važnoj grani poljoprivrede, i voću kao bitnom sastavnom delu naše trpeze, kriju se veliki izazovi pred našom strukom. Tokom četiri godine studija i tri godine praktične nastave, radili smo rezidbu gotovo svih voćnih vrsta. Kao studentkinja koja želi da nauči, a i da se u budućnosti bavi ovim poslom, smatram da smo dobili i da još uvek dobijamo sve potrebne informacije, kako u teorijskom, tako i u praktičnom pogledu. Praktična nastava koju obavljamo na poljima našeg fakulteta omogućava nam sticanje radnih navika, kao i upoznavanje s problemima s kojima se možemo susretati kao budući inženjeri poljoprivrede. Profesori se trude da nam nesebično prenesu znanje i tako od nas naprave ljude koji će budućnost poljoprivrede podići na viši nivo.

Snežana Basaraba, III godina:

– Odrasla sam u porodici na selu, u kojoj se roditelji mnogo godina bave voćarstvom. Uz tatu sam se polako upoznavala s voćkama, ali mi je mnogo vremena trebalo da sve savladam i popamtim. Na fakultetu sam mnogo naučila i praktično i teorijski i veoma sam zahvalna na tome. U odnosu na ostale smerove, imamo dosta prakse. Možda nam to ponekad teško pada, ali sada smo svesni koliko je nama to potrebno. Znam da ću na svako pitanje dobiti odgovor i da su svi profesori uvek spremni da pomognu, jer vide koliko želimo da naučimo. Najbitnije od svega je to da sam još više zavolela voćarstvo i vinogradarstvo i na tome im veliko hvala.

Mihajlo Petrović, III godina:

– S ostalim studentima i profesorima, učestvovao sam na praktičnoj nastavi u zasadu višnje. Na mene je najveći utisak ostavilo objašnjenje profesora Nenada Magazina o orezivanju višnje za berbu kombajnom. Pored toga, objašnjeno nam je kako se višnja orezuje za berbu tresačima, kao i za ručnu berbu. Ova tri načina rezidbe međusobno se razlikuju, a sve ih povezuje zajednička osnova, a to su principi rezidbe. Pored toga što smo naučili o orezivanju, uživali smo u prirodi, sunčanju i dobrom druženju. Atmosfera je tokom prakse bila odlična, tako da nam rad nije bio težak. Ovo je bilo zanimljivo i poučno iskustvo.

Iva Simić, III godina:

– Student sam treće godine Voćarstva i vinogradarstva, i smatram da je značaj prakse nemerljiv. Osim toga što pruža mogućnost primene znanja koja stičemo na predavanjima i vežbama, omogućava nam da se upoznamo sa svim izazovima i poteškoćama koje srećemo u poljoprivrednoj proizvodnji. Iskoristila bih priliku da se zahvalim svim profesorima na nesebičnom prenošenju znanja i maksimalnoj posvećenosti, organizaciji i solidarnosti pri održavanju prakse.

Dragan Vuletić, IV godina:

– Na praksu na oglednim poljima za voćarstvo i vinogradarstvo može se gledati kao na najbolju životnu investiciju. Za tri godine rada dobijete znanje, tehnike i prijatelje koji traju ceo život.

Luka Jurlina, IV godina:

– Kao student četvrte godine mogu da kažem da sam veliki deo toga naučio baš iz praktične nastave. Profesori sa voćarstva su nam posvetili svu svoju pažnju, s njima smo prošli i naučili rezdbu svih voćnih kultura.

Aleksandra Prlić, III godina:

– Kao student treće godine mogu da kažem da sam najviše lekcija iz voćarstva i vinogradarstva savladala na praktičnoj nastavi, gde imamo priliku da upoznamo skoro svaku voćnu vrstu. Profesori su nam maksimalno posvećeni i trude se da nam na što bolji način približe i objasne sve radne operacije u voćnjaku. Najmanje dva dana u nedelji smo na terenu, u voćnjaku ili vinogradu, i to nam je omogućava da lakše savladamo teorijsku nastavu. Praksa je dobro isplanirana, što je posebno važno kolegama koji ranije nisu imali priliku da obavljaju radove u voćnjaku. Htela bih da se zahvalim svim profesorima sa Departmana za voćarstvo i vinogradarstvo na velikoj posvećenosti i dobroj organizaciji!