Насловна ТЕМЕ ВОЋЕ Школа резидбе за инжењере воћарства

Школа резидбе за инжењере воћарства

486

Департман за воћарство, виноградарство, хортикултуру и пејзажну архитектуру Пољопривредног факултета у Новом Саду, у оквиру студијског програма Воћарство и виноградарство, организује практичну наставу студената. Основа за образовни и научно-истраживачки рад јесу огледна поља Департмана. Огледно добро за воћарство и виноградарство данас се простире на 80 хектара, на три локације.

Пише: др Бисерка Милић, ванр. проф.

На Римским шанчевима (30 ха) одвија се расадничка производња, научни рад и практична обука студената из области воћарства, у Сремским Карловцима (30 ха) научни рад и практична обука студената из области виноградарства, док се на Гладношу (20 ха) производе облачинске вишње (на 12 ха) и ратарске културе. Поред тога се, као вид теренске наставе, организују посете индивидуалним произвођачима воћа и компанијама на чијим се поседима обављају најсавременији видови воћарске производње, складиштења и прераде.

Важан део воћарске призводње је зимска резидба, па јој се и у настави посвећује велика пажња. Студенти друге, треће и четврте године учествовали су у резидби јабуке, шљиве, кајсије, трешње и вишње. Реч је о резидби ради формирања узгојног облика у младим засадима, али и код стабала у пуном роду, уважавајући специфичности воћне врсте, сорте и система гајења. Учествовали су у формирању узгојног облика стабала вишње за ручну бербу, за бербу тресачем и комбајном. Кинеска изрека каже “оно што чујете заборавите, оно што видите памтите, а оно што урадите знате”. Задовољство се видело на лицима младих људи, али и на лицима њихових професора, док су на огледним плантажама утврђивали знање. Овим путем преносимо утиске студената о овој практичној настави и њихове изјаве.

Хана-Ингрид Фаркаш, IV година:

– У току студирања прошла сам кроз активно учење, дружење, а као посебно задовољство бих издвојила могућност да стичем знања кроз практични рад. Професори су несебично делили знање, како у учионицама, тако и на терену. Захваљујући огледним пољима у оквиру факултета, сусрела сам се с операцијама у воћњаку и упијала практична знања која ће ми бити неопходна у будућем послу инжењера воћарства. Департман за воћарство, виноградарство, хортикултуру и пејзажну архитектуру је добар почетак за напредак и усавршавање у воћарству.

Кристина Пфајфер, III година:

– Као неко ко се пре факултета никада није бавио пољопривредом, могу да кажем да сам доста научила за ове три године студирања. Мом знању, у највећој мери, допринела је практична настава, која је на добар и квалитетан начин организована од стране наших професора воћарства, од којих смо научили све о резидби, као и о другим операцијама које се обављају у воћњаку. Захвална сам свим професорима са Департмана за воћарство и виноградарство.

Тамара Симић, IV година:

-У воћарству, као важној грани пољопривреде, и воћу као битном саставном делу наше трпезе, крију се велики изазови пред нашом струком. Током четири године студија и три године практичне наставе, радили смо резидбу готово свих воћних врста. Као студенткиња која жели да научи, а и да се у будућности бави овим послом, сматрам да смо добили и да још увек добијамо све потребне информације, како у теоријском, тако и у практичном погледу. Практична настава коју обављамо на пољима нашег факултета омогућава нам стицање радних навика, као и упознавање с проблемима с којима се можемо сусретати као будући инжењери пољопривреде. Професори се труде да нам несебично пренесу знање и тако од нас направе људе који ће будућност пољопривреде подићи на виши ниво.

Снежана Басараба, III година:

– Одрасла сам у породици на селу, у којој се родитељи много година баве воћарством. Уз тату сам се полако упознавала с воћкама, али ми је много времена требало да све савладам и попамтим. На факултету сам много научила и практично и теоријски и веома сам захвална на томе. У односу на остале смерове, имамо доста праксе. Можда нам то понекад тешко пада, али сада смо свесни колико је нама то потребно. Знам да ћу на свако питање добити одговор и да су сви професори увек спремни да помогну, јер виде колико желимо да научимо. Најбитније од свега је то да сам још више заволела воћарство и виноградарство и на томе им велико хвала.

Михајло Петровић, III година:

– С осталим студентима и професорима, учествовао сам на практичној настави у засаду вишње. На мене је највећи утисак оставило објашњење професора Ненада Магазина о орезивању вишње за бербу комбајном. Поред тога, објашњено нам је како се вишња орезује за бербу тресачима, као и за ручну бербу. Ова три начина резидбе међусобно се разликују, а све их повезује заједничка основа, а то су принципи резидбе. Поред тога што смо научили о орезивању, уживали смо у природи, сунчању и добром дружењу. Атмосфера је током праксе била одлична, тако да нам рад није био тежак. Ово је било занимљиво и поучно искуство.

Ива Симић, III година:

– Студент сам треће године Воћарства и виноградарства, и сматрам да је значај праксе немерљив. Осим тога што пружа могућност примене знања која стичемо на предавањима и вежбама, омогућава нам да се упознамо са свим изазовима и потешкоћама које срећемо у пољопривредној производњи. Искористила бих прилику да се захвалим свим професорима на несебичном преношењу знања и максималној посвећености, организацији и солидарности при одржавању праксе.

Драган Вулетић, IV година:

– На праксу на огледним пољима за воћарство и виноградарство може се гледати као на најбољу животну инвестицију. За три године рада добијете знање, технике и пријатеље који трају цео живот.

Лука Јурлина, IV годинa:

– Као студент четврте године могу да кажем да сам велики део тога научио баш из практичне наставе. Професори са воћарства су нам посветили сву своју пажњу, с њима смо прошли и научили рездбу свих воћних култура.

Александра Прлић, III година:

– Као студент треће године могу да кажем да сам највише лекција из воћарства и виноградарства савладала на практичној настави, где имамо прилику да упознамо скоро сваку воћну врсту. Професори су нам максимално посвећени и труде се да нам на што бољи начин приближе и објасне све радне операције у воћњаку. Најмање два дана у недељи смо на терену, у воћњаку или винограду, и то нам је омогућава да лакше савладамо теоријску наставу. Пракса је добро испланирана, што је посебно важно колегама који раније нису имали прилику да обављају радове у воћњаку. Хтела бих да се захвалим свим професорима са Департмана за воћарство и виноградарство на великој посвећености и доброј организацији!