Насловна ТЕМЕ ПОВРЋЕ МЛАДИ ГРАШАК ЗРЕО ЗА ТРПЕЗУ И ЗА ЗИМНИЦУ: Махуна, фриз или тегла...

МЛАДИ ГРАШАК ЗРЕО ЗА ТРПЕЗУ И ЗА ЗИМНИЦУ: Махуна, фриз или тегла има све што вам треба

99

Грашак је једна од најстаријих биљака у људској исхрани. Најстарији трагови се јављају у неолиту, пронађен је у старогрчким гробовима 6.000 година пре Христа, а у јужној Русији пре 5.000 година. У Европу је стигао почетком средњег века с Истока, у време великих сеоба и у 17. веку су радо кували јела од грашка. Заједно са боранијом, данас је основ индустрије конзервирања и 30 одсто конзервиране хране чини управо грашак.

Пише: Биљана Ненковић

Зелени грашак није био толико популаран до 16. века, када су створени нови сојеви и када је почео да се једе у сировом стању. Остало је забележено у историји да је француски краљ Луј XIV промовисао грашак у 17. веку, представљајући га на дворским баловима.

Предмет првих генетских истраживања

Претпоставља се да је у то време у Холандији култувисан снежни грашак. У 19. веку грашак је предмет првих генетских истраживања. Монах и ботаничар Грегор Мендел користио га је у експериментима за гајење биљака. У другој половини 20. века култивисан је хрскави грашак, као резултат укрштања баштенског и снежног. Данас су највећи произвођачи и трговци свежег грашка Сједињене Америчке Државе, Велика Британија, Француска, Кина, Мађарска и Индија.

У Србији се годишње преради 20.000 тона грашка који, пастеризован или замрзнут, заврши на трпезама. Ова намирница једна је од првих која се оставља као слана зимница. С обзиром на то да је кратко у понуди на пијачним тезгама, свеж на трпезама је најдуже око месец дана у сезони, а остатак године проведе у замрзивачу, у теглама или конзервама. Захваљујући овом начину чувања, сматра се свакодневном намирницом.

Грашак нема много калорија, али је богат протеинима и влакнима, који дају осећај ситости, те је погодан за дијете и скидање килограма. Једна шоља грашка има 8,5 грама протеина, што је двоструко више од кашике путера од кикирикија. Садржи готово све неопходне минерале и витамине. Нутриционисти кажу да је ово поврће толико богато важним нутријентима и да је права штета ако се не једе редовно. Подиже ниво енергије, садржи и много витамина К, који се често не уноси у довољним количинама, а од велике је важности за здравље костију.

You need to be logged in to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us