Насловна САВЕТИ РАЗВОЈНА АГЕНЦИЈА ВОЈВОДИНЕ: Наши воћари на Берлинском сајму

РАЗВОЈНА АГЕНЦИЈА ВОЈВОДИНЕ: Наши воћари на Берлинском сајму

393

Развојна агенција Војводине (РАВ) основана је под окриљем Покрајинске владе, с циљем да пружа подршку спровођењу развојне, пољопривредне и политике руралног развоја Војводине. Директор Агенције Никола Жежељ каже за „Добро јутро“ како је један од начина на који покушавају да помогну пољопривредним произвођачима да их воде на сајмове у иностранству, како би њихови производи стигли и на страна тржишта.

– Развојна агенција Војводине омогућује пољопривредним произвођачима из Војводине да посете међународне сајмове, на којима могу да склопе и вредне међународне уговоре. У току су припреме за одлазак на сајам Фрут логистика у Берлину, у фебруару, где по трећи пут водимо наше пољопривреднике. Ту иду произвођачи свежег и смрзнутог воћа и поврћа. Претходних година водили смо и задруге, Зелену башту, разне врсте произвођача и већина је успела да склопи уговоре. Водили смо 15 компанија, више од половине је успевало да направи неки уговор – наводи Жежељ. – РАВ не сарађује са газдинствима, него са онима који су спремни да раде интензивније културе и да их извозе, или са онима који баве прерадом.

Веза с трговинским ланцима

– Обезбеђен им је бесплатан излагачки простор у оквиру заједничког штанда, имају брошуру у којој су наведени основни подаци о њима и за сваког произвођача обезбеђујемо промо-филм. То је за њих готова реклама коју могу и касније да користе. Сајам у Берлину се одржава у фебруару и у току су припреме за одлазак. Међу излагачима из Војводине су и они који откупљују пољопривредне производе, смрзавају их, секу и пакују, који се баве прерадом пољопривредних производа, објаснио нам је Жежељ.

РАВ помаже пољопривредницима и у пробоју на домаће тржиште и стизању до великих трговинских ланаца, што је произвођачима веома значајно, јер им обезбеђује пласман. То чине кроз организовање Дана добављача, два пута годишње. Једном је тема аутомобилска индустрија, а друга тема је пољопривредна производња и прехрамбена индустрија. Ту покушавају да домаће произвођаче свежег воћа и поврћа и прерађевина повежу с великим трговинским ланцима.

Колико је то за њих важно рекао је један од произвођача: када сами уговарају састанке с неком великом компанијом, тиме што су добили право на састанак, та велика компанија сматра да им је учинила велику услугу. Тако у старту немају равноправне преговарачке позиције, већ су у подређеном положају у односу на ту компанију. Међутим, када то организује Агенција као државна институција, онда су они равноправни партнери на том састанку.

Виртуелни дани добављача

– Сусрети су организовани у једном дану, тако да сваки учесник има могућност да се представи. Сви који се пријаве, траже да имају састанке са 10 различитих компанија, а неки имају и по 20 или 30 састанака. Имају 10 минута да размене информације и визит карте, то су Б2Б састанци. До сада смо у просеку на Данима добављача имали око 150 до 200 учесника из 80 до 100 привредних субјеката и више од 500 Б2Б састанака по догађају. Питамо их да ли су задовољни и шта треба да направимо за наредне састанке, али не питамо да ли су и колико вредне уговоре склопили. Некада се и сами произвођачи између себе повежу на тим састанцима – напомиње директор Развојне агенције Војводине.

Такве састанке су радили све до 2020. године, када је све прекинуто из познатих епидемијских разлога. Ту годину су прескочили, а у 2021. су од марта кренули Б2Б састанке преко Зум апликације.

– Радили смо за „Лидл“, али за Црну Гору и Босну и Херцеговину, односно ланце „Воли“ и „Бинго“ и такве састанке смо имали у мају и јуну за добављаче из Србије и региона. Организовали смо четири виртуелна дана добављача – додаје Жежељ.

Сајмови на које води РАВ резултат су споразума који је склопила Покрајинска влада с осам локалних самоуправа о заједничком наступу на сајмовима у иностранству. Услов да учествују на сајмовима јесте да произвођачи буду довољно велики, како би њихова производња могла да задовољи потребе за извоз, да им потенцијали и капацитети буду добри и да имају добар квалитет, а најчешће то јесте тако, и то су компаније које су препознате код нас.

Органски произвођачи у Милану

Неспорно је да су пољопривредницима значајни овакви догађаји, јер је свако дешавање све бројније и очигледно да виде корист у томе. Како више од половине компанија на сајмовима направе уговоре с купцима, јасно је да постоји и спремност тржишта да реагује на њих, а и да они имају шта да понуде, истакао је такође директор Жежељ.

У априлу је сајам вина и жестоких пића у Верони „Вин Итали“ и план је да на њега иде осам компанија, и то пет винара и три произвођача ракије.

На сајам Туто фуд у Милану, у октобру, Развојна агенција Војводине је водила органске произвођаче и било је шест компанија органске производње и премијум производа.

– Први пут смо ишли на тај сајам. За наше органске произвођаче има места на иностраном тржишту и питање је само да ли имају довољно производа да испоруче. На том сајму нису били само пословни партнери, него и посетиоци и били су заинтересовани за наше производе, али се поставило питање како мали произвођач може преко интернета да понуди производе, у иностранство, те би неке компаније из Италије и Словеније могле да буду заступници нашим људима. Тешко ће неко слати у иностранство две теглице свог производа и зато су потребни заступници – каже Никола Жежељ.

Нови конкурс за задруге

РАВ сарађује с Покрајинским секретаријатом за пољопривреду, водопривреду и шумарство и заједно су видели како су задруге донекле ускраћене за подршку.

– Стога смо заједнички позвали задруге да суфинансирамо куповину нове опреме за „прецизну пољопривреду“, али и за набавку нове технологије за садњу, за боље праћење плода, набавку пакерице, амбалаже и друге опреме која би подигла вредност њиховом производу. Током 2019. Поделили смо 50 милиона динара за 13 задруга по том основу. Идеја је била да поновимо конкурс, али 2020. то није остварено, а у 2021. је новац дат произвођачима за куповину нове опреме, али не за задруге. Идеја је дa за 2022. годину поново буде конкурс за задруге, јер је био добар и показао је конкретну корист – истакао је Жежељ.

Уговори с руским купцима

– Неке произвођаче водили смо и у Русију, у Москву, на Ворлд фуд, у септембру 2019. Године. Тамо су ишли и произвођачи, и земљорадничке задруге. Русија је велико тржиште и четири фирме су тамо успеле да направе уговоре – напоменуо је Жежељ.